Over mij

Iedereen kan leren lezen en rekenen met de juiste begeleiding

Elke leerling kan leren lezen en rekenen als het de tijd en ruimte krijgt om in het eigen tempo te ontwikkelen.

Door aan te sluiten bij wat de leerling al kan, leerpunten samen aan te pakken, goede instructie, geduld en motiverende lesmaterialen, kan het kind blijven groeien. Plezier in leren en zelfvertrouwen volgen dan vanzelf.

Mijn missie is er samen met scholen en ouders voor te zorgen dat álle kinderen goed leren lezen en rekenen.
Zo kunnen leerlingen beter meedoen in het onderwijs, hun talenten ontwikkelen, passende opleidingen volgen en de baan van hun dromen vinden. Samen werken we aan gelijke en betere kansen in de maatschappij.

De weerbarstige praktijk

Wat vond ik het heerlijk om mijn eigen klas te hebben en ik was dol op de kinderen. Toch bleek de onderwijspraktijk een tikkie anders dan gedacht. Verschillen in leertempo, gedrag, werkhouding, beheersing van de Nederlandse taal, leerstoornissen en complexe gezinssituaties. Wat een diversiteit aan leerlingen in de klas! Het was een hele uitdaging, maar ik vond het míjn verantwoordelijkheid om hen állemaal goed te leren lezen en rekenen. Ik werkte de lesmethode- en toetsplanning netjes af, ook als nog niet alle leerlingen aan de volgende leerstap toe waren. Het knaagde aan me dat ik niet alle kinderen goed kon begeleiden en altijd tijd tekort kwam. Ik besloot dat ik zo niet in het onderwijs verder wilde.

Weer zelf de schoolbanken in

Ik wist dat het goed zou komen als ik maar voldoende tijd aan een leerling kon besteden en de juiste expertise had. Vastberaden volgde ik de opleiding Master Special Educational Needs en specialiseerde me in het aanpakken van leerproblemen. Eindelijk wist ik hoe ik kinderen met extra onderwijsbehoeften gericht kon helpen en ik leerde ook om realistische doelen te stellen. Door individueel en met kleine groepjes te werken had ik ook de tijd om leerlingen echt vooruit te helpen. Ik leerde ze omgaan met dyslexie en plezier te krijgen in het lezen van een boek. Kinderen die van angst blokkeerden bij de rekentoetsen, leerden weer met zelfvertrouwen hun toets te maken. Ik zag kinderen die waren vastgelopen weer groeien en bloeien. Dat gunde ik ieder kind! Met die missie voor ogen startte ik in 2010 mijn praktijk Het Leerpunt.

Mijn droom 2.0: een eigen praktijk

Inmiddels heb ik bijna 1000 leerlingen, hun ouders en scholen begeleid bij de basisvaardigheden: technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen en leren leren. Als remedial teacher en gediplomeerd coach geef ik onderwijsadvies en train ik basis- en middelbare scholen bij het opzetten en uitvoeren van ondersteuningsprogramma’s als zij daarvoor onvoldoende specialistische kennis of personeel in huis hebben. Ik kom op veel scholen en weet van binnenuit hoe het onderwijs werkt, welke uitdagingen én oplossingen er zijn. Vaak worden mijn tips schoolbreed overgenomen. Zo zorg ik samen met school dat nog meer kinderen beter worden in rekenen en taal.

Wat je over mij moet weten

Ik hou van vraagstukken op het gebied van leeruitdagingen. Ik heb de oorzaak van het probleem snel in beeld door haarscherp didactisch onderzoek, observatie en analyse. Inzicht, overzicht, uitzicht en nauwkeurige verslaglegging zijn daarbij voor mij een must. Ik werk oplossings- en resultaatgericht en werk graag samen met mensen die er, net als ik, voor willen gaan. Mijn serieuze werkhouding combineer ik met oprechte interesse in de medemens, een vleugje humor en een dosis gezond boerenverstand. Vaak moet ik buiten de geijkte paden, lesmethodes en protocollen gaan of zelf leermaterialen ontwikkelen om een school of leerling goed te kunnen begeleiden. Out of the box dus. Als ik merk dat de leerling en leerkracht hierdoor groeien, dan weet ik waarom ik met zoveel liefde ook vaak ’s avonds of in het weekend nog wat uurtjes voor het onderwijs in touw ben.

De uitspraak “Een leven lang leren” is op mijn buik geschreven. Ik hou mijn professionele kennis van onderwijsontwikkelingen op peil door veel te studeren, trainingen te volgen en door te leren van vakgenoten uit het onderwijsveld. Ik ben aangesloten bij de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT).

esther-vollenga

Over Esther

  • Verslaafd aan reizen, bergen, meren, watervallen, zee en eilanden, Zuid-Europa, Azië en Midden-Amerika.
  • Verliefd op Griekenland: dobberen in de turquoise zee, relaxen in kleine baaitjes met het zand tussen mijn tenen, zwerven door smalle straatjes in historische stadjes (ook in Nederland trouwens), het heerlijke eten en de zon.
  • Mijn hart heb ik al jaren verpand aan Ron en onze twee fijne, inmiddels volwassen kinderen.
  • Gek op groen en graag bezig in onze tuin. Ik hou van planten en bloemen (paars!) en heb de vreemde gewoonte om alle namen te willen onthouden.
  • Stilzitten is niets voor mij, maar ik ben niet zo’n hele actieve sporter. Wandelen, fietsen en yoga vind ik actief genoeg.