Over mij

Over Het Leerpunt

Waarom ik remedial teacher en kindercoach ben
Na 16 jaar werken in het bedrijfsleven besloot ik in 2005 het roer om te gooien en het onderwijs in te gaan. Als kind wilde ik eigenlijk al graag juf worden en ik wilde deze droom alsnog waar maken. Ik volgde de Pabo en werd leerkracht in het basisonderwijs. Al snel merkte ik dat ik het liefst kinderen wilde helpen bij wie het leren niet zo gemakkelijk ging. Samen zoeken naar een aanpak en uitleg die wel werkte, vond ik erg leuk. Ik herkende mezelf als kind in deze leerlingen. Rekenen, en later wiskunde, vond ik namelijk in mijn eigen schooltijd erg moeilijk. Wanhopig werd ik ervan. Helaas was er op mijn basisschool geen extra ondersteuning. Wat had ik graag iemand gehad die het nog  een keer extra uitlegde! Op de middelbare school  schakelde mijn ouders een wiskundeleraar in en kreeg ik bijles. Die lessen hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat ik mijn eindexamen (met wiskunde!) heb gehaald. Wat ben ik die man dankbaar geweest.

De start van Het Leerpunt
Na een aantal jaren voor de klas te hebben gestaan, besloot ik mij te specialiseren in leermoeilijkheden en remedial teaching en volgende de tweejarige Master Special Educational Needs.  Zo kon ik leerlingen die het moeilijk hadden in het onderwijs, met de juiste kennis, een stapje verder helpen in hun leerontwikkeling.

Veel ruimte en financiële middelen om een remedial teacher in het onderwijs aan te stellen, waren er vanuit de overheid niet. De behoefte aan extra ondersteuning voor kinderen bij ouders, leerlingen en scholen bleef echter bestaan. In 2010 startte ik daarom mijn eigen praktijk: Het Leerpunt. Inmiddels heb ik, met veel enthousiasme en plezier, al honderden kinderen en hun ouders mogen begeleiden met hun leerpunten. Het werken met kinderen, hun ouders en school is inmiddels mijn passie geworden. Naast remedial teaching en kindercoaching verzorg ik, bij de naschoolse opvang van SKS Alles Kids, Rekenbootcamps en Taalateliers waarbij spelend en bewegend leren centraal staan. 

Visie
Iedereen is uniek en mag bij mij zichzelf zijn. Elk kind heeft de mogelijkheden in zich om te leren. Om deze mogelijkheden te ontdekken, kijk ik naar de kwaliteiten en vaardigheden die het kind al in huis heeft en welke het nog moet leren. Ik ben ervan overtuigd dat alle kinderen met plezier kunnen leren en zich maximaal ontwikkelen als het onderwijs optimaal aansluit. Als we uitgaan van wat het kind al kan, de sterke kanten en capaciteiten is groei mogelijk en volgen plezier in leren, motivatie en zelfvertrouwen vanzelf.

Professionalisering
Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten rondom onderwijs en leren, volg ik regelmatig cursussen en studiedagen op mijn vakgebied en ben ik aangesloten bij diverse netwerken van remedial teachers, onderwijs- en zorgspecialisten. Ik ben lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT). 

Naast mijn opleiding tot leerkracht en remedial teacher (Master SEN) ben ik gediplomeerd kindercoach, gecertificeerd Ik leer leren trainer, trainer SLiM leren leren & plannen, Rekenbootcamp en Spellingbootcamp trainer. Wilt u meer weten over mijn opleidingen en werkervaring, klik dan hier voor mijn LinkedIn profiel.

Ik zie er naar uit om ook uw zoon/dochter of leerling te mogen begeleiden.
Neemt u gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

Esther Vollenga
Remedial teacher (Master SEN) en Kindercoach