Spelling

Wie schrijft,die blijft!

Raakt uw kind/leerling ook de weg kwijt in het oerwoud aan spellingregels van onze taal?
Schrijft het steevast baker in plaats van bakker of wordt de letter b een d en geven de klanken eu, ui en uu verwarring? Er zitten best wat struikelblokken in onze taal. Wie twijfelt er als volwassene niet af en toe nog eens over een d of t bij werkwoordspelling?

Hoe zou het zijn als uw kind of leerling…

    • Weer plezier krijgt in schrijven en spelling?
    • Niet meer bang is om spellingfouten te maken?
    • De spellingtoetsen op school ontspannen kan maken?
    • Resultaten haalt die bij hem/haar passen?
    • Uit zichzelf een berichtje of verhaaltje schrijft of typt?
    • Een opstel of werkstuk kan schrijven of typen?
    • Niet meer zo lang hoeft na te denken over de spellingregels?

    Waarom is spelling zo belangrijk?

      Een goede spellingvaardigheid heb je op school nodig bij alle vakken. Je moet nu eenmaal weten hoe je de woorden in het Nederlands correct schrijft of typt. Niet alleen bij de taallessen, maar ook bij het beantwoorden van open vragen bij toetsen, het schrijven van een werkstuk of opstel. Je gedachten of kennis wil je goed schriftelijk kunnen overbrengen. Ook in het dagelijkse leven schrijven we ongemerkt heel wat af.

      We typen een mailtje, maken een boodschappenlijst, schrijven een kaartje voor iemands verjaardag, vullen een formulier in of schrijven een briefje voor de leerkacht. Ook in ons werk is schriftelijke communicatie belangrijk om professioneel over te komen.
      Een sollicitatiebrief of werkprocedure moet nu eenmaal in correct Nederlands worden opgesteld.

      Dit gaat uw kind/leerling leren…

        Er wordt geleerd hoe een woord correct geschreven kan worden in een dictee maar ook in vrije schrijfteksten, zoals in een samenvatting of een opstel. Werkwoordspelling wordt daarbij, zo nodig, apart behandeld. Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan de klanktekenkoppeling, het spellingbewustzijn, spellingregels- en strategieën. Er wordt gebruik gemaakt worden van een stappenplan en een opzoekboekje met de spellingregels. Ook spellingspelletjes en computeroefeningen kunnen onderdeel van het oefenprogramma uitmaken.

        Hoe gaan we te werk?

          • Intakegesprek om kennis te maken en de hulpvraag te bespreken.
          • Diagnostisch onderzoek / dictee naar spellingniveau, beheersing van de spellingregels en onderwijsbehoeften.
          • Leergesprek over zelfvertrouwen, motivatie en de beleving rond het schrijven.
          • Leerdoelen bepalen.
          • Aan de slag met leerdoelen: instructie, voordoen, samen doen, zelf doen.

          Wilt u ook dat uw kind/leerling weer plezier krijgt in schrijven en spelling?

          Ons aanbod voor leerondersteuning

          Begrijpend lezen

          Rekenen rekenen

          Leren leren 

          Spelling spelling

          Dyslexie & Dyscalculie

          Voor scholen